Min älskade Signe 9 månader

Jag har mindre än en vecka kvar av min föräldraledighet nu. Jag börjar på måndag och mjukstartar med två veckor halvtid, men sen är det business as usual. Bara det att det inte är ”som vanligt”. För nu har jag ju en liten Signe hemma. En Signe som jag anar absolut inte vill att jag ska vara på jobbet. Åtminstone inte mer än en timme eller två. Och jag vill inte vara ifrån min lilla bebis. Det är ju jag och hon. Vi är ett litet mysteam. Nu vill så klart Jonas också skapa ett litet gäng med henne så det är inga konstigheter, men jag förutspår att det kommer bli separationsångest de luxe. Jaja, det ska nog gå bra.

Signe dårå. Nio månader idag! En tjej full med bus som kryper med olika hasande metoder men också vanlig krypning i alarmerande höga hastigheter. Alarmerande eftersom vissa personer i hushållet lämnar lego och plus-plus framme i Signehöjd det vill säga på golvet och vi knappt hinner se att det hamnat där före henne. Också alarmerande eftersom inga grindar satts upp härhemma än. Jaja. Hon håller oss på tårna helt enkelt.

Stå är också en favoritsyssla, vare sig hon reser sig upp själv mot soffan eller håller någon i handen. Skrattar rakt ut gör hon ofta då. Ibland liksom råkar hon ta något steg också och blir ännu gladare!

Det är fortfarande tutte som gäller framför allt, men senaste veckan har jag lite mer aktivt börjat introducera mat som ett delmål och inte bara smakbitar med tanke på jobbstarten. Idag åt hon till exempel kyckling, broccoli, pärlcouscous, syrlig vitlökssås och baba ganoush till middag (ja jag skrev ut exakt vad som lite vardagsskryt) och kunde knappt sluta äta. Jag är alltså inte orolig att hon ska svälta när jag är på jobbet.

Prata ska jag inte påstå att hon gör något som är annat än bebisspråk även om jag tycker att det låter som att hon härmar mig när jag frågar henne om hon vill ha tutte. Vad det betyder vet hon oavsett mycket väl liksom vem som heter vad i familjen. Sitt eget namn är det inte heller någon tvekan om vem det tillhör. Kanske allra mest så när man säger till henne när hon är på sladdar eller liknande..

Världens bästa Signis!

Lämna en kommentar