Rabarberpajen

Jag förstår. Ni har legat sömnlösa av undran över min rabarberpaj som blev så lyckad häromdagen. Så med ert mentala välbefinnande i åtanke får jag väl dela med mig av hur jag gjorde. Grunden är lathet. Eller ja, lathet och lathet. Allt är relativt. Den här kakan går fort att göra i alla fall. Till det så kallade receptet:

Gör en halv sockerkakssmet. Har ni inget recept? Mitt var ungefär så här:
Vispa 1 ägg och 1 dl socker pösigt. Blanda försiktigt i 1,5 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 2 tsk vaniljsocker, 0,5 dl mjölk och antingen ca 3 msk smält smör eller latvägen med sån där smör-rapsoljeblandning på flaska (jag bara sprutade rakt ner vad jag tyckte kändes rimligt så 3 msk är bara vad jag skulle tro det var). Ni kanske tycker det är mycket vaniljsocker? Jag gillar vanilj med rabarber.

Sen slängde jag ihop smul som till en hel smulpaj. Med smul i det här fallet menar jag havregryn, kokos, socker och återigen lat-smör-rapsolja. Mycket socker var det så att det var riktigt sockrigt. Bättre proportioner än så kan jag inte ge utan det är bara att höfta. Smörblandning så att man kan nypa ihop smulet om man så skulle vilja.

Smörj en pajform (samma latblandning på flaska) och häll i sockerkakssmeten i botten. På med rabarber skurna i slantar eller bitar beroende på hur tjock rabarber du har. Jag tog massor av rabarber så bitarna låg på varandra över hela botten. Sen på med smulet och in i ugnen i 175 grader i 20 minuter ungefär. Den ska vara genomgräddad och ha fin färg, men hellre lite för lite gräddad än mycket.

Vi åt den med färdig vaniljsås. Nam nam.

Om kattdagis

Jag har svårt att komma ihåg när jag senast tvättat håret och borstar det inte i onödan. Annars är allt som för de allra flesta.
Det här inlägget postades i Matligheter, Resten och allt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

